søndag 22. april 2012

Tiurleik!



Har nå hatt to flotte dager på tiurleik!
Opplevelsene og inntrykkene sitter spikret!

På veg innover i bilen merket jeg at spenningen og nerven var på plass. Ville tiuren spille? Og ville den spille foran mitt telt? Jeg kom meg ikke fort nok frem!

Med sekken på ryggen, fylt opp av godsaker og fotoutstyr satte jeg kursen oppover skogslia.
Etter en stund merket jeg at vårformen er noen løpeturer unna og vell fremme var jeg totalt tom.
Sjokoladen ble spist opp på sekunder og vannflasken ble helt i meg som en åpen krane, nå blir det bra!

Ettermiddagen gikk til å se etter spor og sportegn, spillskit var nøkkelen.
Jaaa, her må det være aktivitet.

Før klokken åtte låg jeg i teltet, spent og nysgjerrig på morgenen.
Søvn? Hmmm, lite!

Tidlig på morgenen hørte jeg tiuren og vips så stod den rett foran meg, hoppende glad eller var det røyer i trærne? Trur nok det siste! Men flott og mektig var det!

Tiuren holdt det gående en stund før den fant lykken i å spille 60 meter lenger borte. Jeg kunne hele morgenen se den i sidegluggen der den gikk frem og tilbake på en flott rygg omgitt av fine furutrær.
Flott syn! men kjekkere viss den hadde gått att og frem foran meg.
Slik er det!
Men bildene jeg fikk er jeg kjempefornøyd med.

Neste morgen byttet jeg teltplass, var nå sikker på at denne morgenen ville bildene hagle inn på brikken.
Men det motsatte skjedde, spilte rett foran meg i skumringen før den deretter flyttet seg 60m andre veg.

HOLD DEG I RO!

Hadde jeg lyst til å rope til den! Men hadde det nyttet? Nei!

Resten av morgen / formiddagen spilte den på god avstand, røyene var ikke helt klare ennå siden de holdt seg i trærne. Til og med tiuren hoppet opp i et tre og spilte en stund!

I det tiuren falt til ro og slapp seg nedover skogen gikk jeg atter en gang igjennom bildene fra den første morgenen. Kunne konstantere at de bildene var strålende.
Egentlig kjempefornøyd!

På veg hjem satt jeg og tenkte. Gikk igjennom opplevelsene atter en gang.

Teksten er skrevet av en meget ydmyk og takknemlig naturfotograf som atter en gang fikk mulighet til å oppleve denne flotte og majestetiske fuglen.

Takk!













9 kommentarer:

  1. Du har fått godt betalt. Glimrende bilder.

    SvarSlett
  2. Kjempefine bilder av tiuren !

    SvarSlett
  3. En drøm å få oppleve dette vil jeg tro! Det er noe urnorsk og vilt med storfuglen, og jeg gleder meg til den dage jeg ligger på tiurleik selv.

    Fine bilder, der favoritten blir nummer fire.

    Knut Børge

    SvarSlett
  4. Åh så mye fine bilder, bra jobbet!

    SvarSlett
  5. Hei!

    Tusen takk for kommentarene!

    Ha en flott uke!

    mvh
    Knut Egil

    SvarSlett
  6. Vilka fina bilder! Toppen. Jag var ute på jaktmarken tidigt förra helgen och lyckades få en bild på tjädertuppen innan han flög iväg. Han var inte intresserad och spela för mig.
    Du skriver bra texter till dina bilder, mycket spännande!

    SvarSlett
  7. Hei Lindsjø taxar!

    Takker for kommentaren!
    Setter også pris på at teksten til bildene faller i smak!
    Takk!

    mvh
    Knut Egil

    SvarSlett

Hei du!

Håper du vil legge inn en hilsen eller kommentar til meg.
Viss du har en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar.
Men det er enkelt uten også, kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din